AKAUNTABILITI PERGURUAN

KONSEP AKAUNTABILITI

Akauntabiliti keguruan bermaksud tanggungjawab yang harus difahami dan dilaksanakan oleh guru. Kaplan, L dan Owing, W (2001) melihat akauntabiliti guru dari dua perspektif iaitu perspektif kualiti guru dan kualiti pengajaran. Perspektif terhadap kualiti guru bermaksud guru bertanggungjawab ke atas pencapaian akademik pelajar. Akauntabiliti keguruan ialah tanggungjawab yang harus difahami dan dilaksanakan oleh seseorang guru. Akauntabiliti keguruan bermaksud tanggungjawab terhadap profesion keguruan.

Akauntabiliti Guru terhadap Sekolah

Kaedah mengajar haruslah sejajar dengan perkembangan kognitif murid-murid. Guru perlulah bersifat optimistik dan menunjukkan minat yang tinggi dalam pekerjaannya. Kaedah pengajaran yang terkini dan canggih perlulah diaplikasikan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Perhubungan sosial yang baik serta kawalan disiplin yang berkesan juga perlu dititikberatkan oleh guru.

           

                       Guru praktikum terlibat dalam aktiviti kokurikulum di sekolah sebagai juri.




Akauntabiliti Guru terhadap Tingkah Laku

Guru perlu melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan agar guru dapat menjadi ‘role model’ yang baik dalam masyarakat setempat. Memelihara penampilan diri perlulah dititikberatkan oleh setiap guru agar sentiasa kelihatan kemas dan menjukkan ciri-ciri guru berkualiti. Penglibatan aktif guru dalam aktiviti yang berfaedah sangat penting serta guru perlu bijak dalam mengawal emosi ketika mengajar.


Akauntabiliti Guru terhadap Murid

Mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid-murid adalah salah satu tanggungjawab yang perlu diambil cakna oleh guru. Guru perlu ikhlas dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan membentuk sahsiah murid supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia dan berguna kepada negara.
            

                                                   Bersikap adil terhadap semua pelajar






Akauantabiliti Guru terhadap Profesion


Guru haruslah mengelak daripada membuat sebarang kenyataan negatif tentang profesionnya dalam media. Seharusnya guru perlulah mengambil tindakan yang sewajarnya dalam membuat sesuatu keputusan. Selain itu, guru perlu selalu bersedia untuk membantu rakan sejawat sekiranya memerlukan bantuan berkenaan dengan tugasan. Guru perlu menjadi ahli kesatuan guru. Elakkan daripada terlibat dalam sebarang kegiatan negatif atau merbahaya.






Akauntabiliti Guru terhadap Komuniti

Guru seharusnya tidak menyebarkan ajaran negatif yang boleh merosakkan kepentingan pelajar. Bersopan-santun dan bertingkah laku baik dalam segala aktiviti sosial sangat penting supaya guru sentiasa dihormati oleh masyarakat sekeliling. Guru juga perlu sentiasa menghormati ahli masyarakat setempat dan tidak mencemarkan nama baik rakan sejawat.





No comments:

Post a Comment

LAMAN UTAMA

KPR 3012 Seminar Refleksi Latihan Mengajar: Pengamal Refleksi dan Pembangunan Profesionalisme MODERATOR: SITI SUHAILA BIN HJ...